Uudiseid Spartast

Tauri Kiisma valmistub Aasia vallutamiseks Sparta rattagrupis.

Tauri Kiisma valmistub rattaga Aasia vallutamiseks Spartas treenides

23:38 08. detsember 2019

Sparta liige Tauri Kiisma on ette võtnud tõelise katsumuse – ta plaanib jaanuarist maikuuni sõita rattaga täiesti üksi läbi Vietnami, Kambodža, Laose ja Tai. Ei vähem ega rohkem kui 4900 kilomeetrit.

Tauri Kiisma esmatutvus Spartaga oli umbes kümnekonna aasta eest, kui ta leidis tee jõusaali ning tellis Argo Aderilt treeningkava.

„Toona tegelesin põhiliselt jooksmisega. Kui ma aga pärast põlvevigastust enam pikamaajooksuga tegeleda ei saanud, siis hakkasin proovima rattasõitu,“ meenutab Tauri. Esialgu pedaalis mitmekülgne spordimees hübriidrattaga niisama oma lõbuks, kuid järjest enam hakkas ta tavapäraseid distantse kiiremini sõitma. Päevakorda jõudis küsimus: kus on võimalik alustada rattatreeninguid koos treeneriga?

Silma jäi Sparta.

Pelgab Laose piirialade kaost

„Nägin, et Spartas on harrastajatele grupp, millega soovisin liituda. Ostsin ka oma esimese maanteeratta ja käisin esimesel võistlusel.“

Plaan minna maailma avastama on Tauril meeles mõlkunud juba mitu aastat. Tõsi, teisel mandril rattasadulas istumisest ta varem unistada ei julgenud. „Siiani on alati olnud mure, et kuidas pikaks ajaks töölt ära saada ja mismoodi finantseerida oma rännakut. Nüüd teen ma lõpuks tööd, mida saan teha sõltumata asukohast ja seega on parim aeg see rännak reaalselt ette võtta,“ kõneleb ta

Inspiratsioon Aasiasse hoopis rattaga rändama minna tuli Tauril Risto Prii - kes sõitis 2 aastat rattaga mööda maailma – blogi lugedes. Rattasadulas lööb Tauri kaks kärbest ühe hoobiga. „See on mulle võimalus rännata ja teha samal ajal trenni.“

Rattaretke marsruudi – Vietnam, Kambodža, Laos ja Tai – pani Tauri paika kaardil näpuga järge vedades. Nii tundus loogiline.

Algselt oli vapral reisisellil plaan külastada ka Myanmari, kuid kuna selle riigi piirialasid peetakse ohtlikuks ja võib esineda tulevahetusi, otsustas ta ohutuse nimel selle riigi plaanist välja jätta. „Varasemalt olen käinud Vietnamis ja Tais ning sealne loodus ja keskkond on mulle väga meeldinud. Lisaks on seal hea toit ja ajavahe on ka sobilik. Saan sõita hommikust pärastlõunani rattaga ja siis teha tööd edasi, sest Euroopas algab siis tööpäev.“

Suuremateks ohuks peab Tauri Laose piirialadel varitsevat kaost. Samuti haigestumist, sest üksi minnes ei pruugi saada kohe vajalikku abi. „Teen korraliku reisikindlustuse ja võtan kaasa esmaabivahendeid. Õnneks aitavad mu farmaatsiaalane haridus ja varasem aasia kogemus reisiks valmis panna hädavajalikud ravimid.“

Oht saada kuumarabandus

Eesootavad 4900 kilomeetrit muudavad Tauri kohati ka ärevaks. Et mitte öelda murelikuks. Ta pole varem midagi taolist teinud ja seetõttu on eesootav teadmatus üsnagi hirmutav. „Olen varasemalt mitmeid kordi üksi reisinud või teinud Eestis väiksemaid rännakuid, kuid kindlasti pole see olnud midagi nii mastaapset,“ tunnistab ta.

Kui tavaliselt minnakse sellistele katsumustele vastu ühise grupina või vähemalt paarisrakendina, siis Tauri läheb sellele teekonnale täiesti üksi. Trotsides ohte ning nautides olukordi just sellistena nagu elu neid pakub. Saagu mis saab – adrenaliinitulv vereringes on igatahes garanteeritud! Üksi reisides loodab Tauri enda kohta õppida midagi uut ning saada tugevaks ka vaimselt.

Detailid on läbi mõeldud, niipalju kui seda teha annab. „Esimesed 2 nädalat lihtsalt puhkan, seejärel ostan kohapeal ratta ja sõidan kuni maini.“

Mõistagi on Tauri teinud reisiks valmistudes kamaluga kodutööd, sirvinud läbi kõik reisimaid puudutavad teatmeteosed. „Kõige keerulisem saab olema kuumas ja niiskes kliimas sõitmine,“ tõdeb Tauri ja lisab, et õhuniiskus on 80+%, mis tähendab, et higistamine ei aita väga ka kehatemperatuuri alandada.

Selline karm prognoos annab märku, et oht on keset distantsi saada kuumarabandus. Samuti on keeruline raskete asjade pakkimine. Kuidas sellega hakkama saada? „Püüan rattale minimaalselt pagasit lisada, et sõitmine oleks võimalikult kerge. Kohapealt saab alati uusi riideid osta, seal see väga odav.“

Kiidab Sparta rattagrupi panust

Arvestada tuleb ka seda, et kohalikega saab keelebarjäär olema üsnagi kõrge ning omaette kunsttükk on oskus kaitsta oma rattaid ja vara kohalike pikanäpumeeste eest.

„Vietnamis tuleb raskuseks ka nende toidu pikaajaline tarbimine, nad kasutavad soola asemel kalakastet ja sidrunheina, mis peale kahte nädalat on kõike muud, kui isuäratav. Õnneks on see põhiliselt Vietnami lõunaosas nii.“

Miks küll Tauri sellisel keerulisel mandril oma oskusi proovile tahab panna? Miks mitte vändata kusagil märksa lähemal, Euroopas näiteks? „Meeldivad Aasia soe kliima, võrratu loodus, põnev toit ja lahked inimesed. Seal on nii palju, mida avastada.“

Reisiks ettevalmistust on Tauri põhiliselt läbi viinud Spartas vormi kogudes. „Sparta roll on olnud peamiselt läbi rattagrupi, kus olen füüsiliselt jõudnud tasemele, kus saan olla kindel, et jaksan sõita läbi päevast päeva suuri vahemaid. Rattagrupis ka arutasin, et mis rattaga sõita, kas hübriidi või maanteerattaga.“

Rattavarustuse osas on ta lugenud suurel hulgal teiste rattarändurite blogisid ja nõuandeid ning vaadanud ka videoid. „Vastavalt sellele tellisin omale rattakotid, mis kõige vähem mõjutavad sõidumugavust ja asju võtan kaasa ainult kõige hädapärasemad asjad.“

Kuna Tauri peatub lihtsates hotellides, siis magamiskotti ja telki ta kaasa võtma ei pea. „Aasias algab jaanuaris kuiv ja soe periood, mistõttu pole vaja ka väga riideid kaasa võtta. Vaid 2-3 paari lühikesi riideid ja ülejäänud saab osta kohapealt ja pärast maha jätta.“

Aga tulevikuplaanid? Mis siis, kui ükskord ligi 5000 kilomeetrit Aasia tolmuseid ja käänulisi teid on selja taha jäetud, ent süda kutsub juba uutele vallutustele?

“Tulevikus on plaan veel läbi sõita Lõuna-Ameerika, kuid see tuleb ilmselt pikem reis,“ unistab Tauri suurelt.

Nagu ühele õigele seiklusjanulisele spordimehele kombeks on.

 

Autor: Rando Soome

Lisa oma kommentaar

Sinu nimi:*
Sinu e-post:
Kommentaar:*
Lisa kommentaar
Kuvan 0 kommentaari
Ühtegi kommentaari ei ole.